Kuinka virtuaalitodellisuus voi parantaa pelaajien käyttäjäkokemusta nettikasinoilla?

Kuinka virtuaalitodellisuuden sovelluksilla voi parantaa pelaajien käyttäjäkokemusta nettikasinoilla?

Virtuaalitodellisuus on käsitteenä ja eri muodoissaan ollut olemassa jo useita vuosikymmeniä. Vasta 2010-luvulla se on kuitenkin saatu kotitalouksien käyttöön tietokoneiden, pelikonsolien, mobiilipuhelimien ja käyttäjäystävällisten virtuaalilasien sekä virtuaalitodellisuuden ohjelmistosovellusten kehittymisen myötä. Edellä mainittujen teknologioiden perustalle onkin tänä päivänä ollut mahdollista kehittää aikaisempaa mukaansatempaavia käyttäjäkokemuksia ja uusia tapoja nauttia virtuaalitodellisuudesta.

Kuinka virtuaalitodellisuus toimii

Virtuaalitodellisuudella viitataan tietokoneella tuotettuun tilaan, jota käyttäjä voi katsella, mutta myös kuunnella virtuaalitodellisuuslasien välityksellä. Tässä artikkelissa viittaamme virtuaalitodellisuuslaseihin lyhyemmin sanoilla VR-lasit.

VR-lasit koostuvat päähän puettavasta ja pään liikkeitä rekisteröivästä laitteesta, jonka keskeiset osat ovat kuvaa toistavat näytöt, kuulokkeet ja tavallisesti mikrofoni. Lisäksi VR-lasien mukana tulee liikeohjain, jonka avulla käyttäjä voi liikkua virtuaalitodellisuudessa sekä liikutella käsiään. VR-laseista löytyy myös huokeampia ratkaisuja, joihin voi liittää mobiilipuhelimen.

VR-lasien pään liikkeentunnistuksen avulla käyttäjälle annetaan mahdollisuus katsella ympärilleen virtuaalitodellisuudessa. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että pään liikuttaminen liikuttaa tietokoneen tuottamaa kolmiulotteista maailmaa. Tämä pätee myös liikeohjaimen käyttöön, jossa liikeohjaimen käskyt välittyvät kolmiulotteiseen maailmaan.

Virtuaalitodellisuus toistetaan virtuaalilaseissa kahtena, hieman toisistaan poikkeavana kuvana. Tällä pyritään imitoimaan käsin kosketeltavaa todellisuutta, jossa silmien välisen etäisyyden vuoksi silmät näkevät saman kohteen kahdesta eri perspektiivistä – siis hieman toisistaan poikkeavasti. Tätä kutsutaan stereoskopiaksi. Kun stereoskopia yhdistetään käyttäjää ympäröivään ja käyttäjän sijaintiin reagoivaan äänimaailmaan, johtaa se tunteeseen siitä, että hän on virtuaalitodellisuuden sisällä.

Virtuaalitodellisuuteen sijoittuva kasino

Virtuaalitodellisuuden teknologioita hyödyntäviä kasinoita on jo olemassa sisällöiltään ne muistuttava perinteisiä nettikasinoita. Erona onkin tapa, jolla sisällöt esitetään ja jolla pelaaja on vuorovaikutuksessa sisältöjen kanssa.

Pelaaja laittaa VR-lasit päähänsä, käynnistää virtuaalitodellisuuteen perustuvan kasinon sovelluksen. Tämän jälkeen pelaaja sijoitetaan joko suoraan kasinon pelihuoneeseen tai pelaaja voi kävellä pelihuoneeseen. Pelivaihtoehdot – joihin kuuluvat pelipöydät ja peliautomaatit – pelaaja näkee päätään käännellen ja pelin valitseminen tapahtuu peliohjaimen avulla.

Peliin kohdistaminen antaa näkymän pelistä sekä sen yksityiskohdista. Myös peliä pelatessa voi katsella ympärilleen pelin asettamissa rajoissa. Joissakin peleissä peliohjainta ei voi käyttää pelissä olevien valintojen tekemiseen. Valinnat tulee tehdä kohdistamalla katse tiettyihin pelissä oleviin valintoihin. Kenties Unibet Casino voisi ottaa valikoimaansa pelejä, jossa pelivalikoita voisi käyttää peliohjaimella?

Virtuaalitodellisuuteen perustuvan nettikasinon toteutus voi olla seuraavanlainen. Pelaaja saapuu virtuaalikasinon ulko-ovella ja kävelee ovesta sisään. Tällöin pelaaja voi katsella ympärilleen päätään käännellen ja kävellessään kohti pelipöytää peliohjainta käyttäen. Samalla myös äänimaisema vaihtuu katuhälystä kasinon käytävien kaikuvaan hälyyn.

Oletetaan, että pelaaja haluaa pelata blackjackia. Hän saapuu pelisaliin, jossa hän näkee päätään käännellen eri pelejä. Peliohjainta käyttäen hän kävelee blackjack-pöydän luokse, jonka äärellä on myös muita pelaajia ja jakaja. Mikrofonin välityksellä hän voi tervehtiä muita pelaajia ja jakajaa.

Pelaaja voi käyttää peliohjainta liikuttaakseen kättään ja valitakseen panoksia. Hän voi myös kertoa mikrofonin välityksellä ottaako vastaan kortteja vai ei. Pelin aikana taustalla ovat kasinon äänet, yleinen häly, mutta kenties myös satunnaiset voittojen tai tappioiden kirvoittamat karjahdukset.

Kuinka virtuaalitodellisuuteen sijoittuvaa kasinon käyttäjäkokemusta voisi parantaa?

Koska pelit pyörivät internetin välityksellä, on pöydän ääreen mahdollista saada jakajan lisäksi mukaan useita pelaajia. Tällöin pelaajien on luotava itselleen avatarit, eli virtuaalitodellisuutta varten tehdyt versiot itsestään. Tämä voisi auttaa tunnistamaan pelaajia myös tulevissa peleissä ja kenties pelaajat voisivat tutustua toisiinsa.

Virtuaalitodellisuuteen sijoittuva kasinopelin tulisi hyödyntää virtuaalitodellisuuden mukaansa tempaavaa luonnetta, jossa pelaaja todellakin sijaitsee pelin keskellä. Tällöin tulisi kiinnittää huomiota mitkä tekijät luovat kasinotunnelmaa kuuluivatpa ne visuaaliseen tai äänten maailman. Kun nämä tekijät tunnistettaisiin, niitä olisi mahdollista korostaa ja tuoda virtuaalitodellisuuteen vielä fyysistä todellisuutta rikkaampia elämyksiä.

Virtuaalitodellisuuden elementtejä voisi myös käyttää tavallisilla kasinoilla niin sanotun lisätyn todellisuuden (englanniksi augmented reality) avulla. Siinä kasinopelaaja voisi käyttää silmä- tai aurinkolaseilta muistuttavia laseja, jotka toisivat virtuaalitodellisuuden korostettuja asioita käyttäjän näkökenttään. Ne voisivat olla esimerkiksi tietoja hinnoista, missä eri pelit sijaitsevat ja niin edelleen.